Dag 4

I dag leide vi skuter for å dra litt på egenhånd. Siden jeg hadde husket våpenkortet ble min jobb å skaffe våpen som isbjørnsikkerhet. Vi fikk aldri snurten av den men det er best å være på den sikre siden. 


Været var bra med ca 12 kalde. Lyset var fantastisk i det solen farget omgivelsene.


Vi fikk et lite glimt av den gule kula mellom to fjell før vi kjørte videre. Været i de dalene vi kjørte i var helt annerledes enn ute på de store flatene. Fallvinder kovet opp snøen. Etter hvert ble vi sultne og returnerte til Longyearbyen. Her kikket ingen rart på deg når du kom inn på Kroa med ansiktsmaske og rifle. 


Rifla ble levert til betjeningen før menyen ble hentet.

Etter maten til vi turen opp på Longyearbreen. Der blåste det en del. Vi dro ned i isgrotten der oppe. Det var nesten som de andre grottene jeg har vært i men uten alle sidegangene og at veggene var av is. Trang var den heller ikke. En med klaus ble stående igjen sammen med en som fikk røykebehov. Jeg og Frank Robert entret hullet og ble imponert over veggene som inneholdt både  stein, sand og luftbobler. 





Senere på kvelden satt jeg og Frank Robert på stua. Plutselig så jeg en pelsrygg med kort hale rett ved vinduet. En Svalbardrein hadde tatt turen inn i bebyggelsen. Jeg fikk bilde av den da den forlot inngangsdøra.